Урок 8 - Ценообразуване и ценова политика на БО

четвъртък, 8 юли 2010 г.

Същност и структура на цената. Ценообразобразуващи фактори.
Основните елементи на цената са себестойност и печалба
Разходи на БО. Видове разходи и себестойност
Разходите биват:
-разходи за материали
-разходи за външни услуги
-разходи за амортизация
-разходи за заплати
-разходи за социални осигуровки и надбавки
-други разходи
В процеса на производството разходите могат да се структурират и в зависимост от това дали се променят спрямо количествата на произведените изделия.
Постоянните разходи не зависят от количествата на произведените изделия.
Променливите разходи се изменят в процеса на производството. Темпът на тяхното нарастване може да бъде по-нисък да бъде равен или да изпреварва темповете на нарастване на произведеното количество продукция.
Общи разходи са сумата от постоянните и от променливите разходи.
Разделянето на разходите за производство е на преки и косвени:
Преките са свързани с конкретно производство на продукт или извършване на услуга. При тях сравнително лесно се определя къде възникват и кой е техния носител.
Косвените имат общ характер и много по-трудно се определя къде възникват и кой е техния носител.Повечето от тях отговарят на постоянните разход
Себестойност, се нарича съвкупността от разходи за производство и реализация на продукцията изразени в парична форма.Тя се изчислява като:
-разходи за общия обем продукция произведена за определен период
-разходи за произведена на единица продукция
Осн модели за опр на цените.Ценова полит и ценова стратег
Съществуват няколко основни модела за определяне на цените
*разходно калкулативен - при него не се изхожда от маркетингови позиции
Това същевременно означава, че този метод не отчита съотношението между търсене и предлагане на пазара. Може да се систематизира в две групи:
-разходите+определена надбавка
-разходите+определена печалба
*метод на анализа на контролната точка - цената се формира на база:
-съотношението между търсене и предлагане
-себестойността
*метод на потребителска оценка - той бива три вида:
- пряко определяне на цената - потребителите посочват цените на аналогови изделия, предлагани на пазара от конкуриращи се БО
-точкова система на оценка - потребителите определят цената по косвен начин
-диагностичен метод - анкетираните изразяват становището си както за качествата,така и за важността на отделните качества
*ценообразуване на база на пазарните конкуренти – изисква да има информация за две основни направления:
-реална цена на конкуретцията
-качествените и технико - експлотационни свойства на произведените от конкурентите продукция
*тръжно ценообразуване - използва се в случаите когато БО участва в търг за извършване на определени строително-монтажни работи,доставка на точно определен вид изделие и т.н.
Ценовата политика е система от мероприятия на БО насочени към формиране поддържане и развиване на ценовите равнища.
Цената трябва да е определена по начин,който гарантира:
-конкурентоспособност
-покритие на направените разходи
-ограничаване на рисковете, които съпътстват стопанската дейност на БО
Ценовата стратегия е средство за реализиране на ценовата политика. БО може да избира между единни,гъвкави, стабилни и променливи цени

Търсене в сайта

Архив на блога