Тема 5 - Анализ на потенциала на фирмата

сряда, 14 юли 2010 г.

Анализ на потенциала на фирмата или Да отговорим на въпроса „Къде сме сега?”

„Никой велик човек, никога не се е оплаквал от липса на възможности.” Р.У. Емерсън

SWOT анализ

Това име анализът е получил от първите букви на силните /Stregths/ и слабите /Weaknesses/ страни на фирмата и новите възможности /Opportunities/ и опасности /Threats/, които конкретно за нея се крият в бъдещата външна среда. Благодарение на този управленски инструмент се получава една добра характеристика на тъй наречената ситуация, в който се намира организацията, и се подпомага основната идея при създаването на стратегиите – че те трябва да осигуряват много добро съответствие между вътрешните дадености на организацията и особеностите на външната среда.

Определяне на силните и слаби страни.

Силна страна за една компания е всичко, което тя прави добре или което характеризира някакви нейни важни способности – от предимство в областта на технологията до стабилни финансови показатели. Всички тези силни страни трябва да бъдат подредени по важност, защото е ясно, че някои дейности или характеристики имат по-голямо значение за успеха от други. И тук от особено значение е способността на ръководството да открие онази сърцевина или ключова компетентност, която организацията има и около която може да обедини други силни страни, за да изгради фундамента на своята бъдеща стратегия.
Слаба страна е нещо, което липсва, не достига на организацията или което прави по-зле от своите конкуренти и следователно я поставя в неизгодно положение. Както и силните страни, слабостите имат различно значение и трябва да бъдат подредени по важност.
Определянето и оценката на силните и слаби страни е нещо, като съставяне на „стратегически баланс” на организацията, в който силните страни са активите, а слабите страни – пасивите на организацията. Анализа трябва да посочи дали балансът е положителен, как се оформят силните страни в ефективни стратегии и какви действия са наложителни, за да се „наклонят везните” в полза на активите.

Определяне на възможностите и опасностите.

Възможностите, които пазарът крие са много важен фактор за определяне на стратегиите. Но трябва да се прави разлика между възможностите, които се крият в бизнеса като такъв и възможностите, които са достъпни в този бизнес за конкретната компания. Не всяка организация има добри позиции в съответния отрасъл, за да е в състояние да „улови” всяка възможност, която той предлага. В същност, силните и слаби страни на организацията показват кои възможности в даден бизнес са подходящи за нея и кои тя не може да оползотвори.
Много често, наред с шансовете, изменението на външната среда крие и съществени опасности за бъдещето на организацията. Това могат да бъдат нови, по-евтини тепнологии; появата на по-добри продукти на конкурентите или продукти-заместители; внезапни промени в лихвения процент и т.н.

Търсене в сайта

Архив на блога