Тема 3 - Определяне на мисията и целите

вторник, 13 юли 2010 г.

Определяне на мисията и целите или първата стъпка към осъществяването на мечтите

- Ще ми кажете ли, моля, накъде трябва да тръгна от тук нататък – попита Алиса
- Зависи къде искаш да стигнеш – отговори Котката”

Из”Алиса в страната на чудесата” от Луис Карол


Всяка разумна човешка дейност е ориентирана към определен желан резултат. Но между желание и цел има съществена разлика. За да стане реалност, обаче, мечтата трябва да стане цел.

Безспорно в обществото се срещат не малко хора, които още в младежка възраст ясно осъзнават и формулират своите крайни жизнени цели и неотклонно следват начертания план за тяхното постигане. Но също така безспорно е, че една голяма част от хората живеят само с обща представа за това, какво искат да постигнат и кога ще се чувстват удовлетворени от живота.

Най-популярната и широко използвана класификация на целите е тази според нивото, което носи отговорност за тяхното определяне и реализиране. Прието е, от тази гледна точка целите да се разделят на три групи: общи, оперативни и операционни.

Общите цели се създават от собствениците на организацията и/или нейните висши ръководители. Тяхната задача е да се определят мястото на фирмата в икономическата и социална структура на обществото, поради което те са по-общо формулирани. Обикновено общите цели се разделят на три вида – намерения, мисия и цели на имиджа.

По принцип намеренията отразяват причините за създаване на фирмата и това намира пряк израз в нейната съдебна регистрация като организация със стопанска или с идеална цел.

Мисията се дефинира като избран от ръководителите път за постигане на намеренията. Понятието мисия винаги е съществувало в психологията, отнесено към отделния човек, но едва напоследък започна неговата масова употреба и в управлението на организациите. При определяне на мисията винаги стои въпросът за широтата на обхвата, т.е. дали формулировката да е по-широка, по-обща или да е по-конкретна. Значението на това решение е в две посоки. От една страна така се определят границите, в които ръководителите на организацията ще концептират своите усилия/сектори на средата, които ще наблюдават; пазари, към които ще се ориентират; изследвания, които ще финансират и други подобни/.

Целите, свързани с имиджа имат задачата да посочат основните ценности, които изповядва и иска да постигне фирмата и които я легитимират в очите на обществото. Те са свързани обикновено с нейната социална отговорност и обхващат отношението към законовите основи, безопасността на продуктите и труда, опазването на околната среда, спонсорството и т.н.

Оперативните цели обикновено се определят за една година. За разлика от мисията, те задължително трябва да бъдат количествено измерими. Областите на оперативните цели и възможни техни конкретни формулировки са общо осем:
• Маркетинг – пазарен дял; обем на продажбите; ръст на продажбите; продуктови линии и т.н.
• Нововъведения (иновации) – нови продукти; нови технологии; научно-изследователски проекти и други.
• Рентабилност – възвръщане на инвестициите; нетен доход след данъците; печалба на една акция и други.
• Материални ресурси – натоварване на мощностите; степен на използване на суровините и материалите; размер на запасите и други
• Финансови ресурси – размер на капитала; ликвидност; съотношение между собствен и заемен капитал и други
• Човешки ресурси – квалификация; компенсации; развитие на персонала и т.н.
• Ефективност – производителност на труда; обща продукция на единица капитал
• Социална отговорност – осигуряване на еднакви възможности; спазване на човешките права; опазване на околната среда и др.

Операционните цели се разработват и са отговорност на ръководителите от най-ниското ниво, които осигуряват работата на непосредствените изпълнители. По същество тези цели са конкретните производствени показатели, като норми на труд; норми за разход на материали; графици за работа на машините и т.н. Тяхното реализиране на оперативните цели, което от своя страна осигурява спазване на фиксираните в мисията декларации.

Търсене в сайта

Архив на блога